Kundvagn

Antal varor:0st
Summa: 0 Kr
Till kassan
Mina sidor

Fartreglage

Fartreglage brukar ofta kallas för ESC (Electronic Speed Controller) Och den typen vi inom RC hobbyn använder oftast är borstlösa fartreglage för att styra en borstlös "BLDC" motor. Reglaget tar batteriets likström och omvandlar detta till trefas ut till motorn, det finns några vanligt förekommande begrepp och benämningar för fartreglage. BEC är en krets som vissa fartreglage har inbyggt, och förser mottagaren och servon med ström från drivbatteriet, dessa finns i olika styrka t.e.x 5A BEC 5,5v ju fler och strörre servon du vill driva, destå kraftigare BEC behöver du, när ett fartreglage inte har denna BEC krets benämns de som OPTO, detta har i regel reglage som är gjorda för att klara högre drivspänning ofta omkring 8s LiPo upp till 14s LiPo, man får då driva mottagaren och servona med ett separat batteri. Timing, timingen måste ibland ställas om i reglaget för att kunna jobba effektivt ihop med den tilltänka elmotorn, generellt så vill en högvarvig fåpolig motor ha låg timing (0-10grader) och en lågvarvig mångpolig motor (10-20poler/ magneter eller mer) ha hög timing (20-30grader) motortillverkaren har i regel rekomenderade reglage inställningar man bör följa, timing, frekvens osv. Ett borstlöst fartreglage har 2st kablar som går till batteriet + och -. På motorsidan har vi 3st kablar, dessa kan inte kopplas fel, vad som kan hända är att motorn roterar baklänges, man får då byta platts på de 2 yttre kablarna mellan motor och reglage för att ändra rotationen. Dagens fartreglage kan ställas in enligt olika metoder, metoderna kan skilja sig mellan olika tillverkare, det kan vara via programkort som kopplas till reglaget, eller datalänk till datorn.